We lopen in Nederland weer eens achter. In de rest van Europa is Social Innovation een volwassen discipline voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. In Nederland lossen we zaken nog technocratisch op. Maar als het aan het Social Innovation Network Nederland (SINN) ligt, gaat dat snel veranderen. Eljo de Galan is bij het SINN betrokken.
Social innovators verenigen zich in SINN
14 November 2012 kwamen ruim 100 mensen bijeen die zich inzetten voor een sociale en duurzame samenleving en social innovation in Nederland groot willen maken. Tijdens de bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger bespraken we hoe we social innovation hoger op de politieke agenda kunnen krijgen. Nu lopen veel mensen nog aan tegen remmende wet- en regelgeving. Net als voor technostarters, zouden ook voor initiatieven voor social innovation stimuleringsfondsen moeten komen. Alleen dan kan de beweging versnellen.
Chris Sigaloff, een van de initiatiefnemers van SINN en voorzitter van Kennisland:”Wicked problems’, problemen die zich niet laten oplossen met vooraf gedefinieerde procedures, moeten we te lijf gaan met social innovation. Ook grote maatschappelijke uitdagingen, van werkgelegenheid en educatie tot zorg, maatschappelijke betrokkenheid en milieuproblemen, vragen om nieuwe strategieën, concepten en ideeën. SINN is een netwerk waarin we ervaringen die we hiermee opdoen, delen. Een netwerk waar we kennis over sociale innovatie genereren, samenwerken en actief lobbyen om sociale innovatie in Nederland te versnellen.”
Nog te weinig social enterprises in Nederland
Willemijn Verloop, oprichtster & voormalig directeur van Warchild en initiatiefnemer van Social Enterprise NL: “Overheden en grote bedrijven blijken onvoldoende in staat oplossingen te vinden. Wat we nodig hebben zijn ondernemers die op onconventionele wijze conventionele problemen durven aanpakken. Ondernemers die tegen de stroom in zwemmen. Dit zijn geen gewone ondernemers, maar sociaal ondernemers, ofwel social enterprises. Social Enterprises zien kansen in maatschappelijke problemen. Ze zetten ondernemerschap in voor innovatie, waar mens en maatschappij beter van worden. Social enterprises zijn ondernemingen die primair een sociaal doel nastreven met een innovatieve, schatbare aanpak en een duurzaam verdienmodel. Social Enterprises zijn ook de motor van sociale innovatie. Financiële doelen staan bij hen ten dienste van de maatschappelijke missie. Zonder een financieel gezond bedrijf kan het sociale doel niet gerealiseerd worden. Social enterprises bewijzen dat maatschappelijke winst hand in hand kan gaan met financiële winst. Nederland kent nog te weinig social enterprises, terwijl dit veld wereldwijd in volume en ompact toeneemt. Het nationale platform Social Enterprise NL wil de social enterprise sector in Nederland vergroten en sterken. En zij wil meer sociale impact en innovatie genereren.”
Voorbeelden social innovation
Social Innovation kent vele gezichten. Marleen Stikker, directeur Waag Society, sprak met drie social innovaties. Pieter van Boheemen, van Amplino heeft met twee mede-biotech-studenten een do-it-yourself mobiele malaria-tekst ontwikkeld. Het non-profit bedrijf MyWheels heeft voor elkaar gekregen dat mensen hun auto delen, door sociale en digitale netwerken te verbinden. De sociale innovatie van Jeroen Boon betreft stadslandbouw. Standslandbouw draagt bij aan slimme combinaties van groen, sociale verbinding en lokale economie.
Wet-en regelgeving moeten veranderen
De ruim 100 social innovaties willen kennis delen en voelen een sense of urgency om sociale innovatie in Nederland te versnellen. Social Innovation moet ook in het onderwijs een rol krijgen, want er is een mis-match tussen het huidige onderwijs en de vraagstukken van de toekomst. De aanwezigen willen de lokale en landelijke politiek in beweging brengen om met social innovation de huidige maatschappelijke vraagstukken op te lossen.
SINN gaat verder
SINN gaat van zich laten horen. We zullen nog een aantal bijeenkomsten organiseren en actief gaan worden op social media. To be continued …
De bijeenkomst van 14 november was een initiatief van Waag Society, Kennsland, Social Enterprise NL, Pakhuis de Zwijger, Who Cares?, Movisie, Syntens, HUB, Tilburg University en De Galan Sociale Innovatie & Communicatie.