ga(‘set’, ‘&uid’, {{USER_ID}}); // De gebruikers-ID instellen op basis van de ingelogde user_id.
*31 (0)6 21 89 85 16 eljo @ degalan . nl

Sociale innovatie

 

Nieuwe impuls voor herstel vertrouwen tussen overheid en inwoner.

 

Praktische uitwerking

David van Reybrouck zei het zo raak bij Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. “Informeer een steekproef van de samenleving. Die kan betere beslissingen nemen dan een ongeïnformeerde samenleving. Geef hen de tijd en ruimte na te denken. Door burgers aan het woord te laten, lukt het om oplossingen te bereiken.” Eljo de Galan heeft een praktische variant ontworpen die aansluit bij de gedachte van Van Reybrouck, uitgevoerd in de gemeente Den Haag, toen het vertrouwen tussen gemeente en inwoners een flinke deuk had opgelopen. Bewoners maken omgevingsvisie. 

Mensen voelen zich niet gezien

Veel inwoners en klanten voelen zich namelijk niet gezien door overheden en grote organisaties. Met cosmetische veranderingen of vage toezeggingen nemen mensen geen genoegen. Om relevant te blijven is kwalitatieve verandering nodig. Daar gaat sociale innovatie over. We nemen mensen serieus; betrekken hen bij vraagstukken die voor hen relevant zijn. Ideeën van inwoners, medewerkers, klanten en andere ‘stakeholders’ vormen de basis voor verbetering en innovatie.

Vertrouwen is de basis voor veranderen

Bij organisaties die sociale innovatie toepassen, werken medewerkers, klanten of inwoners (inclusief unusual suspects) aan oplossingen die praktisch uitvoerbaar zijn. Sociale innovatie is een manier van veranderen voor elke organisatie en elke sector; de overheid, zorg, bouw en financiële wereld. De enige voorwaarde is, dat u vertrouwen geeft en doet wat u belooft. Eljo de Galan is architect van sociale innovatie processen. Laat u inspireren door internationale voorbeelden.

Sociale Innovatie in uw organisatie?

Share This